Hvor unik er sådan en visuel identitet så?

Dette indlæg er finansieret indlæg og indeholder promoverede hjemmesidehenvisninger.

Når man har brug mange skønne kræfter både pengemæssigt og psykisk på alene eller sammen med andre at danne, udvikle og eksekvere den forsøgsmæssige periode med at lave en visuel identitet, hvordan finder man så ud af, om den er unik nok?

Det ville jo være virkelig nederen, hvis en kunde eller ansat rækker fingeren op og siger, at ens visuelle udtryk egentlig minder meget om noget bestemt andet.

Det ville ikke gøre så meget, hvis dette var en positiv sammenligning, men der er et problem i det, hvis denne sammenligning egentlig minder for meget om et andet, eller der bare er tale om, at nogle få personer kan se nogle lighedspunkter.

For hvis for mange mennesker, kunder som ansatte, begynder at lave en identitetsopfattelse mellem en selv som firma og noget specielt andet, så er det svært at brande sig på at være unik – som de fleste jo gerne vil være.

Man vil som firma gerne være sikker på, at sådan en samlede visuel identitet gør, at kunderne kan skelne en som firma ud fra alle de andre, specielt med dem, som man konkurrerer med.

Kig bare på de største brands, der findes inden for et givent felt, der nogenlunde sælger den samme vare eller giver den samme ydelse.

Deres visuelle identiteter er meget forskellige, hvilket gør, at man kan huske dem fra hinanden og associerer dem med noget specifikt og helst noget godt, som gør, at kunderne vælger en til frem for nogle andre, der tilbyder det samme.

Så når man er ved at slå sig fast på ens visuelle identitet, så sørg for at teste den igennem flere gange, gerne på nogle fokusgrupper, man stille kvalitative spørgsmål – og så gentager man den proces.

Det er nemlig dyrt og meget omkosteligt at ændre sådan en visuel identitet igen nemlig.